کد مطلب:265172 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:497

مهدی موعود و حکومت جهانی
مسأله مهدی موعود - صلوات اللّه علیه - بیشتر از این جنبه مطرح است كه او حكومت واحد جهانی اسلامی تشكیل خواهد داد، و یا حكومتهای شرك، كفر و طغیان به دست او از بین رفته و حكومت توحید و عباد اللّه الصالحین به جای آنها خواهد نشست. و به عبارت دیگر، آیات:

(وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ اْلاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الْصّالِحُونَ) [1] .

و:(هُوَ الَّذِی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ...) [2] .

كه تا به حال به صورت وعده مانده اند، توسط وی پیاده خواهند شد.

در باره این مطلب، دو حدیث با دو عبارت از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده و ما ابتدا آن دو را نقل و ترجمه می كنیم و سپس به محلهای آنها در كتب برادران اهل سنّت اشاره خواهیم كرد.

ناگفته نماند كه: نتیجه این بحث و ارتباط آن با بحثهای قبل اعتقاد به زنده بودن امام زمان - صلوات اللّه علیه - است؛ زیرا وقتی ثابت گردید آن حضرت نهمین فرزند امام حسین علیه السّلام است و ثابت گردید كه وی در سال 255 هجری از مادری به نام «نرجس» متولد شده است و ثابت گردید كه او حكومت جهانی واحد تشكیل خواهد داد و هنوز تشكیل نداده و آیات قرآنی و وعده حتمی حضرت نبی اكرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به صورت وعده باقی مانده است، پس ناچار باید معتقد شد كه آن حضرت به قدرت خدا زنده و غایب است و هر وقت كه خدا خواست ظهور فرموده و حكومت فوق را به وجود خواهد آورد.

به عبارت دیگر: مهدی موعود علیه السّلام همان ذخیره خداست كه در آینده، حاكمیت كامل اسلام با ظهور او تحقق خواهد پذیرفت؛ چنانكه عقیده قطعی ما شیعیان، زنده بودن آن حضرت است.

1 - «قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم لَنْ تَنْقَضِی اْلاَیّامُ وَاللّیالِی حَتّی یَبْعَثَ اللّهُ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ بَیْتِی یُواطِئُ اِسْمُهُ اِسْمِی یَمْلاُها قِسْطاً وَعَدْلاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً».

یعنی:

«روزها و شبها به پایان نرسند تا اینكه خداوند مردی از اهل بیت مرا كه نامش نام من است مبعوث كند، او زمین را پر از عدل و داد می كند چنانكه از ظلم و ستم پر شده باشد».

2 - «قالَ رَسُولُ اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنْ الدُّنْیا اِلاّ یَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّهُ ذلِكَ الْیَوْمَ حَتّی یَبْعَثَ فِیهِ رَجُلاً مِنْ وِلْدِی یُواطِئُ اِسْمُهُ اِسْمِی یَمْلاُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً».

یعنی:

«آمدن مهدی موعود چنان قطعی و حتمی است كه اگر از عمر دنیا نماند مگر یك روز، خداوند آن روز را طولانی گرداند تا در آن روز، مردی از فرزندان مرا برانگیزد كه نامش نام من است زمین را پر از عدل و داد خواهد كرد چنانكه از ستم و ظلم پر شده باشد».

كلمه «یملا الارض قسطاً» كه عبارت اخرای تشكیل حكومت جهانی است در همه روایتها و كتابهایی كه ذیلاً اشاره می شود، موجود است:

1 - مسند امام احمد بن حنبل، ج 3 در صفحات 17، 27، 28، 36، 37، 52 و 70 از صحابی كبیر ابو سعید خدری.

2 - اسد الغابه ابن اثیر، ج 1، ص 557 در حالات جابر بن ماجد صدفی عن قیس عن جابر صدفی عن ابیه عن جدّه.

3 - مستدرك حاكم، ج 4، در آخر كتاب: الفتن و الملاحم، ص 557، از ابو سعید خدری با دو سند.

4 - تلخیص ذهبی، پاورقی مستدرك با دو سند فوق (ج 4، ص 557)

5 - سنن ابی داوود، ج 2، كتاب المهدی، ص 422 از علی علیه السّلام و عبداللّه بن عمر و از ابو سعید خدری با سه سند.

6 - سنن ابن ماجه، ج 2، كتاب الفتن، باب خروج المهدی، ص 1366 از عبداللّه بن عمر.

7 - نور الابصار شبلنجی، فصل تتمة فی الكلام علی اخبار المهدی، ص 170 از علی علیه السّلام و ابو سعید خدری و حذیفة بن یمان و جابر بن عبداللّه. و نیز از صواعق ابن حجر، تواتر حدیث را نقل می كند.

8 - سنن ترمذی، ج 4، كتاب الفتن، باب 52 (ماجاء فی المهدی) ص 505 از عبداللّه بن عمر با دو سند.

9 - صواعق محرقه ابن حجر، باب: خصوصیاتهم الدالة علی عظیم كراماتهم، ص 235 از علی علیه السّلام و ابن عباس و در ص 161 ذیل آیه دوازدهم از آیات نازله در شأن اهل بیت علیهم السّلام تا ص 165 با شش طریق.

10 - تذكره سبط ابن جوزی، فصل فی ذكر الحجة المهدی، ص 326 از علی علیه السّلام و عبداللّه بن عمر.

11 - البدء والتاریخ، تألیف: ابن زید بلخی، ج 1، الفصل السابع، ص 62 از ابن مسعود.

12 - معجم كبیر طبرانی، ج 10، ص 78 از ابن مسعود با سه سند و از عبداللّه بن عمر با چهار سند.

13 - فتوحات مكیّه ابن عمر بن محی الدین، ج 3، باب 366، ص 106 به طور ارسال مسلّم.

14 - مطالب السئول ابن طلحه، باب ثانی عشر، ص 125 از ابوسعید خدری و عبداللّه بن مسعود.

15 - تذكره قرطبی، باب منه آخر فی المهدی و صفته، ص 615 از ابوسعیدخدری.

16 - ذخائر العقبی، ص 136 از علی بن هلال از پدرش.

17 - فرائدالسمطین،ج 2،ص 310،ح 561از ابوسعید وعبداللّه بن عباس.

18 - الفتن والملاحم ابی الفداء، ج 1، فصل فی ذكر المهدی، ص 25 از حجّاج.

19 - فصول المهمّه ابن صبّاغ، فصل ثانی عشر، از عبداللّه عمرو ابن مسعود.20 كنزالعمال، حدیث 38653 از ابوسعید خدری و نیز در احادیث دیگر از علی علیه السّلام و ابن مسعود و غیره.

اینها كه اشاره شد به عنوان نمونه است و گر نه بیشتر از پنجاه كتاب معتبر فعلاً در نزدم موجود است و در همه آنها جمله «یَملا اْلاَرْضَ قِسْطاً» كه حكایت از حكومت جهانی دارد، نقل شده است. بنابراین، مسأله مهدی موعود - صلوات اللّه علیه - مسأله حكومت جهانی اسلام و مسأله آینده اسلام و قرآن می باشد و او زنده است و ظهور خواهد فرمود.

این بود آنچه در زمینه «اتفاق شیعه و اهل سنّت» در باره حضرت مهدی - صلوات اللّه علیه - به نظرمان آمده بود. وصلّی اللّه علی محمَّد وآله الطاهرین والحمد للّه ربِّ العالمین.

ارومیه - سیدعلی اكبر قرشی

27 ربیع الاوَّل 1411

25/ 8/ 1369


[1] سوره انبيا، آيه 105.

[2] اين آيه در سه جاي از قرآن كريم آمده است: سوره توبه، آيه 33، سوره فتح، آيه 28 و سوره صف، آيه 9.